Stenkamp Logistik produceert al lange tijd de jaarlijkse elektriciteitsbehoefte van zijn bedrijfsgebouw op eigen dak - op zijn minst. Nu wordt de overtollige elektriciteit gekanaliseerd naar een nieuwe laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen.
De twee PV-systemen op de daken van de bedrijfsgebouwen van Stenkamp Logistik produceren een totaal piekvermogen van bijna 400 kilowatt. Met deze output blijft er meestal groene energie over voor extra projecten. Nu heeft Elektro Niehoff GmbH de logistieke dienstverlener uit Borken-Burlo in staat gesteld om ook elektrische auto's met de zelf opgewekte groene stroom op te laden. Het project werd geïmplementeerd met behulp van acht AC SMART VALUE-laadboxen van Weidmüller en het bijbehorende laadbeheersysteem SMARTcharge. De laadboxen maken opladen tot 22 kW mogelijk.
Het is voor ons vanzelfsprekend om de overtollige elektriciteit van onze PV-systemen te gebruiken om onze bedrijfsvoertuigen, en ook de auto's van werknemers en klanten, op te laden. Dit is nu werkelijkheid geworden met het laadbeheer van Weidmüller, meldt Bernd Stenkamp, Managing Director van Stenkamp Logistik GmbH. "Ik ben vooral onder de indruk van de duidelijkheid en het gebruiksgemak van het systeem," benadrukt Stenkamp, die eraan toevoegt: "We kunnen het systeem eenvoudig configureren om alleen het overtollig PV-vermogen te gebruiken, waardoor we onze auto’s volledig onafhankelijk van het elektriciteitsnet kunnen opladen. We kunnen ook de bestaande RFID-toegangschips van onze medewerkers gebruiken om laadprocessen te starten en te stoppen. Dit maakt het voor ons makkelijker om de laadinfrastructuur te beheren en medewerkers hoeven geen andere chip bij zich te hebben."
"Voor de installatie van de laadinfrastructuur moesten twee energiemeters in het bestaande transformatorstation worden geïnstalleerd. De ene meet de elektriciteit gegenereerd door het PV-systeem, en de tweede meet het elektriciteitsverbruik van het gebouw. Met deze informatie berekent SMARTcharge hoeveel elektriciteit nog kan worden gebruikt voor het opladen van de elektrische voertuigen. Vervolgens wordt deze elektriciteit op slimme wijze onder de laadstations verdeeld op basis van prioritering", legt Christian Deppermann, Business Development Manager bij Weidmüller uit.
In de toekomst plant Stenkamp Logistik om nog meer laadpunten toe te voegen. In SMARTcharge zijn gemakkelijk tot 50 laadpunten mogelijk.
Andre Remmelt, co-managing director van Elektro-Niehoff GmbH uit Borken-Weseke, installeerde voor het eerst samen met experts van Weidmüller het SMARTcharge-laadbeheersysteem en meldt: "We vertrouwen al lange tijd op Weidmüller producten. Ze zijn goed doordacht, ontwikkeld door experts die ons persoonlijk ondersteunen als we vragen hebben. Naast de vele features die SMARTcharge onze klanten biedt, bevalt vooral de installatie wizard mij. Deze begeleidt stap voor stap het inbedrijfstellingsproces. Dit bespaart mijn medewerkers veel tijd tijdens de configuratie van het systeem."
Christian Deppermann