De veelgestelde vragen bieden snelle hulp en informatie voor de meest gestelde vragen. Ze zijn niet bedoeld ter vervanging van de documentatie van de gebruiker voor een specifiek product.
In de EV-laadkast is alleen een 6 mA DC-contactor verkrijgbaar. In de wooninstallatie moet een extra aardlekschakelaar van het type A van 30 mA worden aangebracht.
Nee, de aardlekschakelaar van het type A voor reststroom van 30 mA moet in de wooninstallatie worden aangebracht.
Voertuigen die werken met type 2 oplaadstekkers kunnen worden opgeladen op alle AC SMART EV-boxen.
Ja, maar meerdere gebruikers kunnen alleen worden beheerd met EV-laadboxen uit de AC SMART VALUE- en ADVANCED-productlijnen.
De vereiste hardware wordt alleen geïnstalleerd in het AC SMART ADVANCED-productportfolio. Zodra ISO 15118 is gepubliceerd, zal Weidmüller onmiddellijk een software-update leveren.
Ja, EV-laadboxen met permanent aangesloten kabels zijn verkrijgbaar in verschillende kabellengtes.
U kunt informatie over het huidige oplaadproces bekijken in de AC SMART-app of de webserver.
Ja, onze AC SMART VALUE en AC SMART ADVANCED komen in aanmerking voor KfW-subsidie 442.
Meer informatie vind je op onze pagina PV surplus charging.
Alle oplaadbare kabels met een type 2 stekker kunnen worden gebruikt.
PV-surplus laden kan worden gerealiseerd met onze AC SMART VALUE en ADVANCED via directe communicatie met de omvormer of door het installeren van een extra energiemeter.
Meer vragen en diepgaande antwoorden over het onderwerp PV surplus charging kan je hier vinden.
De twee relais maken het laden van PV-overflow mogelijk door fasen afwisselend in en uit te schakelen.
Ja, de max. oplaadbare stroom kan beperkt zijn. De maximale limiet voor de laadstroom wordt bij de inbedrijfstelling door de elektrische installateur ingesteld. De maximale laadstroom kan later worden aangepast tot aan deze maximumlimiet, terwijl deze in gebruik is op de webserver of in de AC SMART-app.
De geïntegreerde teller heeft een nauwkeurigheid van 4%.
Het opladen van PV-overflow is mogelijk met EV-laadboxen uit de AC SMART VALUE- en AC SMART ADVANCED-productlijnen.
Met laadbeheer kunnen maximaal 16 boxen worden aangestuurd via een AC SMART ADVANCED controlebox; laadbeheer met maximaal 50 laadpunten kan worden geïmplementeerd met ons laadbeheersysteem SMARTcharge.
Statisch laadbeheer
Bij statisch laadbeheer kan de totale stroom voor maximaal 16 oplaadpunten in het netwerk worden gedefinieerd. De maximale totale stroom wordt bepaald op basis van het beschikbare aangesloten vermogen van de binnenlandse installatie of subdistributie, minus het maximale vermogen dat nodig is voor alle andere apparaten in hetzelfde distributiecircuit. De gedefinieerde somstroom wordt ingesteld in de controlebox en gelijkmatig verdeeld over alle actieve punten in het laadnetwerk. Telkens wanneer een voertuig in het netwerk voor opladen is geregistreerd of uitgeschreven, wordt de verdeling van de somstroom dienovereenkomstig aangepast.
Statisch laadbeheer is mogelijk met AC SMART EV-laadboxen uit de VALUE- en ADVANCED-productlijnen.
Dynamisch laadbeheer
Bij dynamisch laadbeheer bewaakt de energiemeter continu de totale stroom die de EV-laadboxen en andere elektrische apparaten in het gebouw nodig hebben en berekent continu de totale stroom die beschikbaar is voor het opladen. De vermogensmeting die in elke EV-laadbox is geïntegreerd registreert de voertuigspecifieke laadstroom en meldt deze aan de bedieningskast, die de beschikbare totale stroom overeenkomstig verdeelt. De totale stroom is verdeeld over alle actieve oplaadpunten: wanneer de andere apparaten minder energie vereisen, is er meer stroom beschikbaar voor het opladen. Wanneer de andere elektrische apparaten meer vermogen nodig hebben, wordt de laadstroom gereduceerd.
Dynamisch laadbeheer is mogelijk met AC SMART EV-laadboxen uit de ADVANCED-productlijn zoals de controlbox en VALUE of ADVANCED-productlijnen zoals de satellietbox.
PV-surplus laden is het gebruik van overtollige, zelf opgewekte elektriciteit van een fotovoltaïsch systeem (bijvoorbeeld op het dak van een vrijstaand huis) om een elektrische auto op te laden. PV-surplus laden kan worden gerealiseerd door communicatie tussen de omvormer en de laadbox of door een energiemeter te installeren. Ontdek hier hoe je PV surplus opladen kunt realiseren met de Weidmüller laadbox AC SMART.
Voor het PV-surplus laden door middel van een extra energiemeter heb je een Modbus RTU-energiemeter nodig. In onze productportfolio vind je de volgende energiemeters die je kunt gebruiken voor deze toepassing:
Het voordeel hiervan is dat deze methode geen interfaces heeft met andere systemen en daarom altijd werkt.
Nadat je AC SMART is geïnstalleerd volgens de installatie-instructies (Weidmüller online catalogus onder Downloads), kun je beginnen met het aansluiten van de extra energiemeter en de instellingen in de webserver van je AC SMART. Je vindt de benodigde stappen op deze pagina.
De term belastingspiek verwijst naar een kortstondige en sterk verhoogde vraag naar stroom vanuit het elektriciteitsnet, die bijvoorbeeld kan optreden wanneer meerdere elektrische auto's tegelijkertijd aan het opladen zijn.
Aangezien belastingspieken de stabiliteit van het elektriciteitsnet in gevaar kunnen brengen, wordt de hoogste jaarlijkse belastingspiek gebruikt als basis voor de berekening van het elektriciteitstarief voor industriële bedrijven. Dit wordt met terugwerkende kracht toegevoegd aan het totale jaarlijkse elektriciteitsverbruik van een bedrijf, wat leidt tot aanzienlijk hogere elektriciteitskosten.
Dergelijke belastingspieken kunnen worden vermeden door statisch of dynamisch laadbeheer, ofwel door een statische bovengrens te definiëren voor de vrijgegeven laadstroom, ofwel door de beschikbare hoeveelheid elektriciteit dynamisch te berekenen, rekening houdend met de huisaansluiting en alle andere verbruikers.
Een ongebalanceerde belasting is het ongelijkmatig laden van een enkele fase (L1, L2, L3) van driefasige elektriciteitsnet. Dit kan bijvoorbeeld worden veroorzaakt door het eenfasig opladen van elektrische auto's, met name plug-in-hybriden.
Mogelijke gevolgen van ongebalanceerde belastingen zijn de vernietiging van individuele belastingen of schade aan de generator. Daarom werden ongebalanceerde belastingslimieten ingevoerd. In Duitsland is dit bijvoorbeeld 20 A.
Om ongebalanceerde belastingen te voorkomen, adviseren we om de individuele laadpunten van een laadpark in rotatie te bedraden (laadpunt 1: L1, L2, L3; laadpunt 2: L2, L3, L1; enz.). Dit sluit echter ongebalanceerde belastingen niet uit. Daarom moet er een laadbeheersysteem worden geïnstalleerd dat niet alleen rekening houdt met de maximale hoeveelheid beschikbare elektriciteit, maar ook met de toepasselijke limiet voor ongebalanceerde belasting.
De Weidmüller laadbox AC SMART kan worden gesloten op alle omvormers via de Modbus TCP om PV-surplus laden met een omvormer mogelijk te maken. Sommige hiervan staan vermeld in ons webserver-dropdownmenu.
Meer gedetailleerde instructies voor het aansluiten van je omvormer en de benodigde stappen vind je hier.
Tot 16 RFID-tag's kunnen worden geregistreerd voor elke EV-laaadbox.
U hebt toegang tot de laatste 4000 laadprocessen in elke EV-laadbox.
Als er een EV-laadbox is geïnstalleerd, stelt de elektrische installateur de EV-laadbox in met behulp van de geïntegreerde webserver. De gebruiker kan de instellingen later afzonderlijk wijzigen. De toegangsgegevens voor de webserver worden in de gebruikershandleiding verstrekt.
Bij elke levering van een AC SMART EV-laadbox is een boorsjabloon inbegrepen.
Er is een installatievideo in het Duits en Engels op YouTube en in onze productcatalogus in de downloadzone.
De webserver kan worden gebruikt om de firmware van elke EV-laadbox te bijwerken. De functie bijwerken is beschikbaar in de webserver onder Config/Algemeen.
Nadat je je EV-oplaadbare doos met succes aan de app hebt gekoppeld, word je automatisch naar de setup van het netwerk gestuurd om de EV-laadbox naar een beschikbaar netwerk te aansluiten.
Als u “WLAN” hebt geselecteerd, wordt op de volgende pagina een lijst met beschikbare WLAN-netwerken weergegeven.
Als je "LAN" hebt geselecteerd, word je gevraagd om je EV-laadbox met een ethernetkabel aan te sluiten.
Selecteer de beginweergave in de AC SMART-app. Alle EV-laadboxen die aan de app zijn gekoppeld, worden weergegeven.
Opmerking: Als meerdere EV-laadboxen zijn gekoppeld aan je app, kun je links of rechts vegen tussen de voorbeelden voor de gekoppelde EV-laadboxen.
De stroomonderbreker voor reststroom bevindt zich in het zekeringkastje voor uw wooninstallatie. Om veilig te zijn, kun je je installateur het beste vragen op welke aardlekschakelaar de EV-laadbox is aangesloten.
Zorg ervoor dat u de aardlekschakelaar activeert die is aangesloten op de EV-laadbox.
De volgende keer dat u het apparaat inschakelt, begint de EV-laadbox meteen blauw te knipperen (binnen 1 tot 2 seconden).
Als de koppelingsmodus na meerdere pogingen niet start, kun je de koppelingsmodus handmatig starten op de webserver van de EV-laadbox onder Netwerk/Algemeen.
Zorg ervoor dat uw laptop via een netwerkkabel is aangesloten op de EV-laadbox.
Als de EV-laadbox al is aangesloten op een LAN/WLAN en zich in hetzelfde netwerk bevindt als de laptop, zijn er geen verdere handmatige instellingen nodig. In dat geval wordt het IP-adres van de doos voor het opladen van elektrische voertuigen gedeeld door de router.
Stel anders handmatig het IP-adres van je laptop in op een waarde tussen 192.168.0.2 en 192.168.0.254 (behalve: 192.168.0.8).
Vergeet niet het adres van je netwerk te wijzigen zodra je de instellingen in de webserver hebt afgerond.